Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: TUNNISTUSNOUTO  (Luettu 1843 kertaa)
Ida Manninen
Aktiivi

« : Toukokuu 15, 2007, 12:52:35 »

Kaipaan vinkkejä yllämainitun liikkeen opetukseen ihan alkeista asti.
tallennettu

Ida ja poppoo
Jenni Niittylä
Aktiivi

« Vastaus #1 : Toukokuu 15, 2007, 10:01:14 »

Tunnistusnouto on nenätyötä, ei noutoa, koira pitää saada käyttämään nenäänsä. Yleisin tapa varmaan nykyään on, että opettaminen aloitetaan yhdellä kapulalla, joka piilotetaan esim. ruohikkoon ja kehotetaan koiraa etsimään sitä. Itse aloitin ainakin näin, näytin koiralle tunnarikapulaa (käytin siis nenän edessä) ja koira katseli, kun vein sen rinteeseen ja piilotin sen osittain ruohon alle ja sitten lähetin koiran etsimään. Kun tämä alkoi sujua, siis koira haisteli ja haki hyvin, siirryin opettamaan kahdella kapulalla, eli vieraalla ja omalla, jotka sijoitettiin ihan normaalisti näkyviin (ei enää piilotusta), koska Senja ainakin selvästi jo yhdisti käsky sanan nuuhkimiseen. Kun taas tämä sujui, lisättiin aina vääriä kapuloita. Itse pelkäsin, kuinka työlästä mahtaa tunnarin opettaminen olla, mutta se on yleensä aika helppo ja mukava liike koirille ja Senja ainakin oppi nopeasti. Tosin tämän treenaamisen ongelma on siinä, että tätä ei voi treenata yksin, vaan aina tarvisi sen kaverin viemään ne vieraat kapulat. Itse olen myös sortunut käyttämään oikotietä onneen, eli hajustanut tunnarin pitämällä sitä taskussa namien seassa, jotta se tuoksuu todella voimakkaalta. Voittajassahan kapulaa ehtii pitämään jonkin aikaa, mutta evl:ssä se annetaan vasta h-hetkellä, joten koiran on haettava omistajan hajuista kapulaa. Itsekin joudun kai aloittamaan alusta, kun haluan Senjan alkavan etsivän minun hajuista kapulaa. "Tuoksutetulla" kapulalla vaan saa nopeammin koiran haistelamaan ja hoksaamaan mistä on kyse. Jotkut opettaa niin, että vie ison kasan kapuloita ja oikean kapulan niistä erilleen, jolloin koira oppisi, ettei väärillä ole merkitystä, eikä alkaisi nostelemaan kaikkia. Koirahan ei saa koskea vääriin, ainoastaan haistella niitä. Koiran on oltava harjoiteltaessa rauhallinen, ei hössötystä ja palkan on oltava todella ruhtinaallinen sen tuodessa oikean kapulan. Tiedän, että toiset treenaa alusta alkaen vain omalla hajulla ja joka kerta eri kapulalla. Itse en uskaltanut aloittaa tästä, vaan käytin alkuun myös aina samaa kapulaa, jotta se todellakin oli selvästi "oma", ennenkuin siirryin käyttämään aina uusia kapuloita, joita hajustettiin hetki.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry: