Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Terveys tutkimus  (Luettu 611 kertaa)
Päivi Sivonen
Aktiivi

« Vastaus #30 : Kesäkuu 23, 2010, 09:24:40 »

Ei kai siitä ole missään sanottu, että pitää ilmoittaa, mutta jos koirassa ilmenee jotain, mikä vaikuttaa esim. pentuesisarusten jalostuskäyttöön, niin olisi kai siitä hyvä ilmoittaa.

Vaikka osa onkin jonkinlaisen lomakkeen tekemistä vastustanut, niin itse sitä kannatan. Olisi sitten vaikka sellainen, jolla voi tarvittaessa ilmoittaa näitä sterilointeja ym. Kyllähän niistäkin saa jonkinlaista tilastoa.

[/quote]

Kyllä, tottakai on aiheellista siinä vaiheessa, jos on todellakin takana jotain sellaista, jolla voisi olla merkitystä pentuesisarusten käytön/jälkeläisten kannalta. En tiedä ketä kasvattinarttujaan Ulla tarkoittaa, mutta Netti esimerkiksi steriloitiin vanhemmalla iällä. Netillä oli ihan ...tin vaikeat valeraskaudet juoksujen jälkeen, jotka vaikutti ihan selkeästi myös koiran (henkiseen) hyvinvointiin. + muun samassa taloudessa asuvien kaksi- ja nelijalkaisten elämään. Mutta en välttämättä koe, että tämä esimerkiksi olisi ilmoittamisen veroinen asia, vai olisiko? Mihin rajat vedettäisiin, mikä on merkittävää ja ilmoitettavaa ja mikä ei? Siitä kait tässä tietysti onkin keskusteltu...  Cool

Vakuutusmaksut kasvavat varmasti melkoisiksi, kun laumaa on enemmän, mutta itse olen kokenut, että vakuutus on ehdoton meidän porukalla, niin kaksi- kuin nelijalkaisillekin   Ollaan jossain määrin onnettomuusaltista porukkaa, mutta esim. Netillä vakuutusmaksut tuli sitten vanhempana takaisin, kun mahaoireisiin haettiin diagnoosia ja lääkitystä. Ja Molla hankkikin jo kahden ensimmäisen vuoden maksut takaisin kaksi ja puoli vuotiaana  Roll Eyes

Mutta palaten alkuperäiseen aiheeseen, terveyskyselylle olisi mielestäni tilausta, mutta toteuttamisen puoli vaatii varmasti paljon työtä. Toivottavasti jonkinnäköistä saadaan aikaan!  Smiley

muoks. Jaa enpä osannu tuota lainausta laittaa oikein, mutta se on tuosta Soilan kirjoituksesta otettua  Smiley
tallennettu
Marika Lahtinen
Hallitus
Aktiivi
*

« Vastaus #31 : Kesäkuu 28, 2010, 03:14:46 »

Niin hallitus kuin JT varmasti käsittelee asiaa lähiaikoina, koska JTOn päivitys "painaa päälle" eli ensin pitää päättää onko terveyskartoitus tarve tehdä jo ennen JTOn päivitystä (erittäin tiukka aikataulu olisi...) vai laitetaanko se JTOn toteutettviin tavoitteisiin toimintasuunnitelmaan jollekin vuodelle, josta eteenpäin se toimisi jatkuvatoimisena "ilmoitusmenettelynä".

Itse näkisin tärkeänä, että ilmoitusken kohteena oleva koira olisi jotenkin identifioitavissa tiedon oikeellisuuden takeena, mutta mikä estää tekemästä lomaketta niin, että sillä on mahdollista ilmoittaa koiran nimellä tai nimettömänä ja se olisi sitten tulosten kokoajan huomioitavissa yhteenvetojen laadinnassa, yksittäisten koirien tuloksia kun ei kuitenkaan kerrottaisi missään. Nimettömä ilmoitettaessakin ilmottajan pitäisi ehdottomasti sitten olla omistaja tai kasvattaja, mutta miten se sitten varmistetaan en ihan heti keksi vaan jää ilmoittajan moraalin varaan ja ei kai pitäisi olla kenenkään itresseissä tehdä valheellisia ilmoituksia...

Joskus lehdessä oli JTn oma "nurkka" jossa mm. noiden "tauti-ilmoitusten" perään aika ajoin huutelin, mutta nyt se on tosiaan jäänyt pois, täytyykin parantaa tapansa ja palauttaa se infopalsta lehteenkin. Toisaalta näitä ilmoituksia on tullut ulkomailtakin asti eli kyllä tieto asiasta on onnituttu kaivamaan esiin. Mutta tosiaan tässäkin yhteydessä nyt että jos koirasi sairastuu johonkin etenkin mahdollisesti perinnölliseen tautiin niin ota yhteyttä kasvattajaan ja tee ilmoitus tapauksesta jalostustoimikunnalle (minulle tai Nurmelan Satulle) (ellei sitten kasvattaja halua itse ilmoittaa), kysymme tarvittaessa lisätietoja ja sovimme keiden käyttöön tieto voidaan antaa. Ilmoitukset myös kaikista muista vakavammista/ harvinaisista taudeista ovat arvokas apu. Ennen olisin sanonut ettei esim. valeraskauksista johtuvasta steriloinnista ole tarpeen ilmoittaa, ellei tapaus ole muuten jotenkin "erityinen", mutta tällä hetkellä lisääntymiseen liittyvät asiat ovat tapetilla eli siinä mielessä sekin on hyödyllinen tieto. Eli ei nyt joka pikku haavaa tarvitse raportoida, mutta periaatteessa kaikki tieto on hyödyllistä, jos vain viitsii ilmoittaa, mutta tosiaan ennen kaikkea kaikki sellainen jonka voisi kuvitella vaikuttavan koiran omaan, sen sisarusten tai vanhempien jalostuskäyttöön.
tallennettu
Sanna-Maija Helevä
Aktiivi

Nestori ensimmäinen suuri

« Vastaus #32 : Heinäkuu 04, 2010, 09:44:14 »

Koirieni luonteet ovat vaihdelleet ylipehmeästä ja arasta melko rohkeaan, on kovempaa luonnetta ja hermoheikkoa ja epävarmaa. On hyvää toimintakykyä eri tilanteissa, ja erittäin matalaa sellaista. Millainen on oikea lammaskoiran luonne? Mikä näistä koiristani on se oikealuonteinen lammaskoira, vai onko mikään - kun kaikki ovat kovin erilaisia. Itse tulen jatkossa kiinnittämään tähän todella paljon enemmän huomiota pentua ottaessani, sen tiedän nyt.

Tähän heitän kysymyksen ihan uteliaisuudesta, että kuka koiristasi on ollut se kaikkein mukavin elinkumppani? Voit vastata privanakin. Sulla Ansku on hyvä vertailupohja, kun lampureita ollut jo 20 v (mutta miten se voi olla mahdollista, kun olet itsekin tuon ikäinen  Azn ) ja koirat eri sukuisia (ellen väärin muista  icon_scratch ). 

Mukavia kesäpäiviä kaikille! sunny
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  

Siirry: