|
Ansku Kuokka-Ihalainen
|
 |
« Vastaus #15 : Kesäkuu 22, 2010, 10:14:51 » |
|
No nyt heti luullaan, että mä yritän pimittää mutta siis unohdin, sorryyy  Metku eli siis Tiibob's Amado-mio kävi viime syksynä joukkotarkastuksessa silmistään, ja siellä löytyi alkavaa kaihia. Koiranet kertoo seuraavaa: Kortikaalinen katarakta : todettu Linssin etuosan saumalinjan katarakta : todettu Kaihin laajuus : lievä Ärsyttää kun lekurin kirjoittamassa paperissa on enemmänkin tekstiä, mutta siitä ei ota pirukaan selvää. Mutta siis jotain on vialla, enkä itse ymmärrä että mitä. Tulemme tutkimaan asian tarkemmin vielä tämän vuoden aikana -ja taatusti tulen kertomaan asiasta täällä ja joka paikassa ja moneen kertaan!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maria Ikonen
|
 |
« Vastaus #16 : Kesäkuu 22, 2010, 10:31:09 » |
|
Mä hain alun perin mielipidettä olisko tälläiselle terveyskyselylle mahdollisuuksia. En halua/jaksa pitää kirjaa monellako koiralla on mitä todettu, niin paljon helpompaa olisi nähdä niitä ihania tilastoja monellako prosentilla populaatiosta on hoidettu lonkkavaivoja, lihasvaivoja, kuinka yleisiä ovat vaikka hammaspuutokset, suu ongelmat, suolisto ongelmat, allergiat tai muut iho-onglemat. JTO:ssa mm. on listattu sairauksia joita lampureilla esiintyy jonkin verran MINKÄ VERRAN olis kiinnostavaa tietää. Ei kenellä vaan määrä ja yleisyys. Niina, kiitos kommentista, kyllä se teoreettisesti on jossain maailmassa mahdollista! Itse en usko et rivi koiranomistaja ilmoittaa omatoimisesti välttämättä edes kasvattajalle terveysongelmista saati rotuyhdistykselle.
Ja tietysti suurin huomio keskittyy noihin PEVISA;n alaisiin sairauksiin ja syystä. Enkä tarkoita vähätellä vaivan merkitystä enkä kääntää huomiota pois. Mutta meillä on koirassa monta muutakin osaa kuin lonkka- ja kyynärnivelet sekä silmät.
Ja kun ei kuullosta kovin luotettavalta jos meillä luetellaan rodussa esiintyy sitä ja tätä jonkun verran, mutta mikä se todellinen määrä on,siitä ei ole mitään hajua. Ei asioita voida esittää faktoina jos ne perustuvat pelkästään näppituntumaan. Pitempään rotua harrastaneilla on laajempi tuntuma, mutta silti vain osasta koirista, ei läheskään koko populaatiosta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Maria Ikonen
|
 |
« Vastaus #17 : Kesäkuu 22, 2010, 10:44:56 » |
|
Ja mä voin paljastaa et Manta kärsii kiusallisesta vaivasta, joka myös esti sunnuntain Kotkan näyttelyyn osallistumisen. Taudin kuvaan kuuluu karvattomat alueet, tauti aiheutuu huolimattomasta turkin ohentamisesta. Luultavasti ei ole perinnöllinen ja parantuu ajan kanssa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sanna Laivo
Hallitus
Aktiivi

|
 |
« Vastaus #18 : Kesäkuu 22, 2010, 11:14:42 » |
|
Mä kerran jo kirjoitin tähän ketjuun vastauksen eilen ja sit se hävis jonnekin  joten yritetään uudestaan. Itsekin hyvin allergisen koiran aikanani omistaneena (cavalier), ymmärrän huolen allergioiden lisääntymisestä. Allergisen koiran kanssa eläminen on hankalaa. Minusta idea tällaisesta terveystutkimuksesta/kyselystä on hyvä, mutta miten onnistuu toteutus? Olisiko esim. tänne kotisivuille mahdollista saada lomaketta jota voisi juurikin anonyymisti täyttää tms? Jos siten kynnys vastaamiseen olisi matalampi ja tilastointi ehkä helpompaa... Tietty kirjallinen kysely yhdistyksen jäsenille, mutta se taas sulkee pois suuren joukon lammaskoiria...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mirva Tahvanainen
|
 |
« Vastaus #19 : Kesäkuu 23, 2010, 06:00:06 » |
|
Pisti silmään, että tähän ketjuun on vastannut 11 ihmistä ja viidellä on steriloitu narttu. Ja kuulostaa, että kaikki nämä on steriloitu terveydellisestä syystä. Ilmeisesti vain kaksi näistä on ilmoitettu jalostustoimikunnalle???
Vaikea on mihinkään laittaa tietoa määristä, jos ei todellista tietoa ole. Mutta onkohan tämä jonkin sortin ongelma? Ainakin voi vaikuttaa vakuutusmaksuluokkaan, jos näitä on paljon, on aika kallis hoidettava.
Itse epäilen anonyymin kyselyn tilastoarvoa.
Ai niin, kipulääkkeistä. ei niitäkään pysty vuositolkulla syömään ilman, että vaikutus lakkaa ja rasittaa sisäelimiä. Koiran kipu on niin vaikeasti nähtävissä, ennenkuin se on jo ihan järkyttävää. Toiset toki kipunsa näyttävät, mutta kaikki eivät. Mun Senna ei kipuaan näytä ja kyllä mua pelottaa sen tulevaisuus ton loukkaantuneen lonkan kanssa. Huomaanko kivun? Ja huomaanko sen ajoissa? Voiko sille mitään tehdä? Pärjääkö se sen kanssa? Sen olen päättänyt, että yhdenkään mun koirista ei tarvitse kipuja kestää, mielummin liian aikaisin kun liian myöhään.
Munkin edellinen koira oli allerginen lähes kaikelle (oli ihan testattu ja todettu).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tiia Rintakoski
Hallitus
Aktiivi

|
 |
« Vastaus #20 : Kesäkuu 23, 2010, 07:18:17 » |
|
Kyllä tollanen kysely olisi ihan paikallaan, mutta sen järjestäminen, kuinka onnistuu. Pitäisi lähettä kirjeitä kaikille. Eikä tiedossa varmaankaan ole osoitteita jäsenistön ulkopuolisille lammaskoiraihmiselle. Ellei kasvattajat sitten osallistu osoitetietojen jakamiseen omien kasvattiensa omistajista. Ja tästäkin jätettäsiiin varmasti ulkopuolelle ne, joilla jotain vikaa koirissa on ollut. Eli voin sanoa, että tän voi haudata jo nyt suunnitteluvaiheessa. Ei tulla saamaan niin suurta osaa koko kannasta, että se antaisi OIKEAN kuvan siitä mikä lammaskoiria tänä päivänä vaivaa.
Toinen asia, että ton kaavakkeen vastausten totuudenmukaisuuden varmentamiseksi pitäisi olla mun mielestä myös eläinlääkärin virallinen lausunto taudista. Ei se riitä, että kaavakkeessa kysytään onko allergioita. Mistäs omistaja sen tietää, jos ei ole tutkittu/eläinlääkärin todistusta siitä mikä koiraa vaivaa. Joku voi laittaa rastin tohon kohtaan, jos koira vähän rapsuttelee. Ei toikaan anna todellista kuvaa rodun tilanteesta ollenkaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Ulla Hellman
|
 |
« Vastaus #21 : Kesäkuu 23, 2010, 07:58:05 » |
|
Tiia asiaa puhut , olin kirjoittamassa samoilla mietteillä , tekniikka heitti mut pihalle jälleen kerran.
olisko näin..... iho-oireet ja rapsutukset koirilla voivat useinkin johtua ,että koira saa öljyä (rasvaa)liian vähän vaikka syökin täyspainoista nappularuokaa , itse olen lisännyt alusta alkaen koirieni ruokaan lorauksen hyvää kasvisöljyä , Koirien ruokintaan kannattaa kyllä paneutua ,ei ihmisten herkut ole koiran hyväksi ja liian suolaisia ja maustettuja ei tulis antaa lainkaan, yksi mitä tiedän koirille annetavan on maksalaatikko meillä tuo saa jäädä kaupan hyllylle , koirat pitävät siitä mutta katsokaapa laljonko siinä on esim. lisäaineita ...... Tässä yksi esim. siitä että kaikki rapsutusket tai kutinat eivät välttämättä ole perinnöllisiä vaan aiheutettuja usein tietämättömyydestä tai samaistaa tuo oma karvaturri "ihmiseksi" ravinnonkin puoleen.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2010, 09:01:56 kirjoittanut Ulla Hellman »
|
tallennettu
|
Ulla Hellman Grey Coats OES´s since 1984 ______________________________
-Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken .
Maurice Sendak
|
|
|
|
Maria Ikonen
|
 |
« Vastaus #22 : Kesäkuu 23, 2010, 09:01:50 » |
|
Tämä meidän suhteellisesti terve rotu on kuitenkin ainakin yhdellä vakuutusyhtiöllä kalliimmassa maksuluokassa kuin esim. saksanpaimenkoira. Jotain mätää tässä on.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Mirva Tahvanainen
|
 |
« Vastaus #23 : Kesäkuu 23, 2010, 09:12:34 » |
|
Eikös Ruotsissa tehty se vakuutusyhtiöiden/yhtiön yhteenveto, jota sai ostaa CD:llä? Ja muistaakseni siitä syyskokouksessa jopa päätettiin, että se hommataan rotujärjestön käyttöön. Mitähän tälle kuuluu?
Noi Pevisa tutkimukset on siitä hyvät, että ne tulee viralliseksi ja ovat oikeasti tilastokelpoisia tuloksia. Vielä kun niitä koiria vietäisiin niihin ja ne kuvatkin lähetettäisiin sinne kennelliittoon. Nyt on taas ollut KoiraNetin terveys-päivityksissä hiljaista kevään vilkkaamman ajan jälkeen....
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Ansku Kuokka-Ihalainen
|
 |
« Vastaus #24 : Kesäkuu 23, 2010, 09:20:53 » |
|
Pisti silmään, että tähän ketjuun on vastannut 11 ihmistä ja viidellä on steriloitu narttu. Ja kuulostaa, että kaikki nämä on steriloitu terveydellisestä syystä. Ilmeisesti vain kaksi näistä on ilmoitettu jalostustoimikunnalle???
Siis häh, mitä ihmettä? Pitääkö nartun steriloinnista ilmoittaa jalostustoimikunnalle??? Ikinä kuullutkaan moisesta, eikä sen puoleen ei koirieni kasvattajatkaan ole asiasta mulle kertoneet. Missä tämä tieto sanotaan, yritin käydä myös rotujärjestön sivut läpi, enkä löytänyt kyseistä mainintaa mistään? Mulla on ollut 3 steriloitua narttua. Ja asia että niistä pitäisi informoida eteenpäin, tuli vasta nyt esille. Siis häh! Kerronko sterilointien syyt nyt tässä, vai kenelle ne kuuluu ilmoittaa? Olen todella äimistynyt tästä nyt  Eihän mitkään terveystiedot ikinä tule minnekään tietoon, jos ei meille koirien omistajille kerrota että näitä tietoja kaivataan. Kyllähän me kerrotaan, jos vaan rotujärjestön suunnalta tulee infoa että asioita halutaan tietää. En usko että salailusta on kyse, vaan siitä ettei olla tietoisia että tiedoista olisi hyötyä jollekin taholle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Päivi Sivonen
|
 |
« Vastaus #25 : Kesäkuu 23, 2010, 09:27:07 » |
|
Ei mulla muuta kun et komps Anskulle. Koko tekstille. Vähän infoa kaipailisi siitä, että mihin näitä kaikkia asioita voi kertoa, miten jne.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tiia Rintakoski
Hallitus
Aktiivi

|
 |
« Vastaus #26 : Kesäkuu 23, 2010, 09:39:23 » |
|
Tämä meidän suhteellisesti terve rotu on kuitenkin ainakin yhdellä vakuutusyhtiöllä kalliimmassa maksuluokassa kuin esim. saksanpaimenkoira. Jotain mätää tässä on.
Jos sen vakuutusyhtiön asiakkaina on enemmän vanhaenglanninlammaskoiria, kun saksanpaimenkoiria. Tai vanhaenglanninlammaskoirille on tehty kalliimpia operaatioita, jotka vakutuusyhtiö on sitten korvannut. Kyllähän toikin vaikuttaa asiaan hintoja nostavasti. Ei se välttämättä tarkota, että rotu olisi sairasta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Ulla Hellman
|
 |
« Vastaus #27 : Kesäkuu 23, 2010, 11:13:07 » |
|
Vakuutuksista , meillä oli kaikilla koirilla vakuutukset alkuvuosina , joiden vuosimaksut nousi siihen luokaan ,että irtisanoimme kaikki, eikä sen jälkeen ole vakuutuksia ollut ,miksi maksaa huimia vakuutusmaksuja vuositolkulla vain sillä periaatteela ,että joskus tapahtuu jotain jonka saa vakuutukseen . Meidänkään nykyisen lauman vakuutusmaksut eivät taitais pysähtyä muutamaan sataan euroon edes vuodessa.
Vakuutushan ei korvaa normaaleja eläinlääkärin käyntejä kuten rokotuksia ja Pevisa terveystytkimuksia jos en väärin muista . Kennelissämme on ollut 2 x keisainleikkaus ( isommat kustannukset) , 2 x keinosiemennys suoraan kohdunsarviin eli leikattu + muut kulut päälle 1 x keinosiemennys ns." takakautta kohtuun " , 1 x uroksen sterilointi, 2 x napatyrä , 1x virtsakivet + hoidot jotka olemme maksaneet omasta pussista mutta jos lasketaan ,että olisin maksanut kaikki nämä vuodet vakuutusmaksuja niin vakuutusmaksu osuus jäisi suuremmaksi. Omilla nartuilla ei ole ollut kohdunpoistoja ,kasvateilstani tiedän kaksi narttua ( muistini mukaan)
Palvelevien tilastojen lomake suunnitteluun tarvittaisiin aluksi "työryhmää" + jalostustoimikunta ,valmis kaavake voisi olla myöskin sähköisessä muodossa kuin paperiversiona , mutta ennenkuin kaavake on siinä muodossa jolla tietoja lähetteään on sen oltava valmis kattamaan nimenomaan rotuamme koskevia vikoja ja sairauksia sitoutumisen totuudenmukaisiin vastauksiin. Muutenhan koko pohja puuttuu . Voitaisko hallituksessa näin alkuun ottaa esille kyseinen asia .
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2010, 11:18:11 kirjoittanut Ulla Hellman »
|
tallennettu
|
Ulla Hellman Grey Coats OES´s since 1984 ______________________________
-Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken .
Maurice Sendak
|
|
|
|
Maria Ikonen
|
 |
« Vastaus #28 : Kesäkuu 23, 2010, 01:09:38 » |
|
En minäkään usko että rotu on erityisen sairas, päinvastoin. Mutta mutu tunteen tueksi olisi niin mukava saada faktaa  Kiva että keskustelu on ollut vilkasta =)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
soila nyrhinen
Hallitus
Aktiivi

|
 |
« Vastaus #29 : Kesäkuu 23, 2010, 08:25:23 » |
|
Ei mulla muuta kun et komps Anskulle. Koko tekstille. Vähän infoa kaipailisi siitä, että mihin näitä kaikkia asioita voi kertoa, miten jne.
Mä ilmoitin jalostustoimikunnalle siksi, että Oonaa yritettiin käyttää jalostukseen ja katsoin, että tuo asia oli ilmoittamisen arvoinen. Ei kai siitä ole missään sanottu, että pitää ilmoittaa, mutta jos koirassa ilmenee jotain, mikä vaikuttaa esim. pentuesisarusten jalostuskäyttöön, niin olisi kai siitä hyvä ilmoittaa. ja siis ihan sähköpostia jalostustoimikunnassa olevalle. Vaikka osa onkin jonkinlaisen lomakkeen tekemistä vastustanut, niin itse sitä kannatan. Olisi sitten vaikka sellainen, jolla voi tarvittaessa ilmoittaa näitä sterilointeja ym. Kyllähän niistäkin saa jonkinlaista tilastoa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|