Voin omalta osaltani kertoa , että olen kuvauttanut omat koirani n. 24 vuoden aikana samalla el:llä hän on myöskin kasvattanut vuosia (ei lampureita) erittäin osaava myöskin tulkitsemaan ottamansa niin lonkka kuin kyynärpää kuvat . On myöskin kriittinen antamaan oman arvionsa ja kuvat lähtevät eteenpäin sen "huonomman mukaan" jos ei ole 100% varmat A -lonkat .Niinä vuosina kun SKL:ssa oli useampi kuvia arvosteleva lausuja kuin vain yksi , kuvat tulivat melkein aina takaisin samoina tai jopa muutamia kertoja parempana kuin olivat lähteneet.
Viimevuosien aikana on tilanne toinen eli melkein aina lausunnolla olleet lonkat ovat huonontuneet samoin kuin 0-0 lähteneet kyynärpäät toinen muuttunut 0-1 :ski tai jopa 1-1:ski .
Nyt en tarkoita lonkkia joissa on selvät muutokset kuvaushetkellä kuten merkittävä löysyys , matala lonkkamalja, alkava tai nivelrikkoinen lonkka jne...
Näistä ei saa" terveitä" uudelleenkuvauksissakaan tai itse en edes lähtisi paneeliin viemään , senverran "osaan itsekkin lonkkakuvia" katsella
Parin viimeisen vuoden aikana on kasvattattejani kuvattu seuraavin tuloksin GC L-pesueesta kävi uros tunnetulla el:llä Hesan seudulla hänen arvionsa oli A ja toinen samoin mutta korteintaan B , tulivat takaisin B-C :nä, samoin GC M- pesueesta narttun kuvat lähtivät A -B ( toinen lonkka oli todella puhdas A ja toinen B )niin vain tulivat takaisin B-C :nä , samasta pentueesta toisen nartun kuvat lähtivät D-D ja tuli takaisin C-C:nä

Tässä vain muutama esimerkki miksi "tilastoida " edellyttäen tietenkin ,että jokainen lampurinsa kuvauttanut kertoo 100% fakta tietoa mikä oli kuvanneen el. lausunto ja virallinenhan on luettavissa Jalostustietokannasta.
Ei tilastolla ole tarkoitus tehdä sairaasta tervettä vaan näin saamme näyttöä kuinka paljon rodussamme lonkka /kyynär lausunnot muuttuvat ja mikä olisi todella sitten oikea tulos loppujenlopuksi , jokainen lampurinomistaja päättää itse viekö huonontuneet tulokset paneliin tai vielä pohjoismaiseen , nämä maksavat joten monikin kasvattaja / omistaja harkitsee tarkkaan lähteekö sille linjalle